Vitaminrik mat för ett hälsosamt liv

Det finns många rön idag gällande vad vi bör äta och hur vi överhuvudtaget ska ta hand om våra kroppar. Olika varianter av dieter finns tillhands för att vi på bästa sätt ska komma tillrätta med vikt och välmående och här är det inte alltid lätt att hitta den form av diet som passar. Dock behöver det inte alls vara så komplicerat; genom att se till att äta vitaminrik mat kommer man långt.

Här ska vi tipsa om nyttig och vitaminrik mat som dessutom är mycket välsmakande. Det går att äta nyttigt utan att det blir trist – ät vitaminer på ett roligare sätt!

C-Vitamin

Låt oss börja med C-vitamin, som man finner främst i frukt och grönsaker. C-vitamin är en god förstärkare av kroppens immunförsvar och dessutom stimulerar det upptaget av järn, något som inte enbart är viktigt för gravida kvinnor utan för alla människor. Frukter som apelsin, citron och liknande citrusfrukter är rika på C-vitamin, likaså kiwi och mango. Bland de grönsaker man ska satsa på finns paprika, grönkål, broccoli och blomkål. Tips: prova att byta ut riset mot blomkål, genom att riva rå blomkål med ett vanligt rivjärn och sedan koka det.

D-Vitamin

D-vitamin är också en viktig vitamin för kroppen av flera olika anledningar; det är bra för immunsystemet, för skelettet och musklerna. Dessutom fungerar det utmärkt för humöret som antidepressivt medel. På vintern är det inte så lätt att få i sig D-vitamin på naturlig väg, det vill säga via solen, så då gäller det att öka på detta lite extra i kosten. Ät mycket fisk, som exempelvis lax och makrill, men också mjölkprodukter, ägg och kött. Tips: ställ ut champinjoner i solen i någon timme mitt på dagen, så laddas dessa med D-vitamin genom solens strålar – precis som för oss människor.

E-Vitamin

E-vitamin hjälper till att hålla hjärtat starkt och blodkärlen friska, samtidigt som det verkar gott för fertiliteten. Det hindrar förvisso inte åldrande, men fungerar ändå som en antioxidant som förebygger vissa av åldrandets mekanismer. E-vitamin hittas i nötter som mandlar och hasselnötter, i torkade aprikoser och vissa gröna grönsaker. Tips: rosta lite mandlar och solrosfrön i en stekpanna och ha till fredagsmyset!

Tänk på följande vad gäller vitaminer:

  • C-vitamin är bra på att stimulera kroppens upptag av järn
  • D-vitamin får kroppen naturligt genom solens strålar, vilket kan vara svårt vintertid
  • E-vitamin innehåller antioxidanter som till viss del förebygger åldrande