Ät vitaminer och må bra

Det finns fler än ett sätt att finna välmående på, men ett sätt som fungerar för oss alla är att äta rätt sorts kost för att få i oss alla viktiga vitaminer och mineraler – men hur vet du om du lider brist på vissa vitaminer? Det berättar din kropp för dig.

”Det sista vi behöver så här års är en ökad känsla av energilöshet. Därför är det viktigt att vi håller koll på våra värden och ser till att stabilisera nivåerna om kroppen har brist på något. Då är vi i alla fall så bra rustade vi kan vara inför att möta en mörkare och kallare årstid” läs mer här.

kosttillskott-vitaminer-piller-medicinPrecis som citatet ovan understryker så är det så här års inte riktigt läge att börja lida av vitaminbrist eftersom att det är under vintern som vi behöver dessa allra mest. Men hur ska man veta om man faktiskt saknar någon speciell vitamin? Sanningen är att din kropp faktiskt talar om detta för dig genom vissa signaler som du måste lära dig att tyda och sedan äta rätt tillskott för att bygga på kroppens reserver igen. Eller så kan man också äta vissa vitaminer och kosttillskott i förebyggande syfte för att slippa oroa sig för eventuell brist. Ett sådant kosttillskott är exempelvis Vitaepro, som man både kan läsa mer om och också beställa via Vitaepro.se. Oavsett om man äter kosttillskott i förebyggande syfte eller inte så kan det vara bra att i alla fall vara på det klara med vad kroppen kan visa dig tyda på vitaminbrist.

Så vet om du lider av vitaminbrist

Det finns flera sätt som kroppen visar att du lider brist på vitaminer. Fem av dessa har tidningen Allas listat. Där tar man bland annat tecken såsom torra läppar med sprickor och småsår vilka skvallrar om brist på B2, B3 och B12. Annat som man också kan märka är när kroppen saknar zink, då börjar man tappa extra mycket hår. Och saknar du A- eller D-vitamin kan du få röda och vita akneliknande utslag på huden. Men i alla fall D-vitamin är enkelt att få i sig extra av, något som Svenska Dagbladet tipsar om är att äta olivolja berikad med vitaminet för att få tillräcklig dos – visste du till exempel att D-vitamin är den vi vanligast har brist på?