Vardagsmotion viktigt för välmåendet

Det finns mycket som vi svenskar gör för att hålla oss i form och vid god hälsa. Men något som vi älskar att göra extra mycket, och som faktiskt är allra bäst för kroppen, är att vardagsmotionera.

springa-träna

Något av det farligaste man kan göra för hälsan är att sitta hela dagarna och detta gör de flesta av oss eftersom vi har stillasittande jobb framför datorn. Därför är det oerhört viktigt att vi ser till att ibland stå upp vid datorn för att ge kroppen variation.

”Vi vet redan att det är oerhört bra för hälsan att stå upp när man jobbar.” Läs mer.

Svenskarnas favorit

Och att ställa sig upp på jobbet är ett första steg till att må bättre och få kroppen att bli stark och rörlig. Men det räcker tyvärr inte att bara ställa sig upp och röra sig lite på kontoret, utan det är även viktigt för hälsan att få lite vardagsmotion. Vardagsmotionen är i många fall viktigare än att gå till gymmet och ställa sig på löpbandet. Och den här typen av motion är faktiskt svenskarnas favorit. I Allas kan man läsa att exempelvis en promenad med hunden, att kratta löv eller att städa huset är den i särklass populäraste träningsformen bland svenskarna. Tur är väl det, eftersom det är den här typen av motion och rörelse som håller kroppen i trim.

Populärt bland äldre

En undersökning visar att hela 6 av 10 svenskar helst väljer vardagsmotion när de ska träna. Det är speciellt äldre personer som föredrar detta, men det är poppis i alla ålderskategorier. Ytterligare något som är bra med vardagsmotion, förutom att det är bäst för kroppen, är att det är lättare att ta sig för och man får även annat gjort när man motionerar på det här sättet.