Fothälsa är allmän hälsa

Är Converse favoriterna du alltid väljer i ur och skur? Då behöver du kanske tänka om. Rätt skor är nämligen en bra början för optimal fothälsa.

 

 

Enligt ortopedingenjören Peter Nilsson, ger dåliga skor upphov till fotbesvär. Det kan också bero på att underlaget vi står och går på är alldeles för hårt. Felbelastning på grund av dåliga skor, kan i förlängningen ge besvär i knä, rygg och höft.  Rotation och torra fötter är också något att tänka på för glada fötter.

Läs hela artikeln på nwt.se.

 

Om skorna är rätt så blir det lätt

              

Förutom rätt skor är rotation också viktigt. Det är det bästa sättet att bevara skornas livslängd. Att använda skoblock efter varje användning är också bra för att få skorna att hålla längre. Enligt cafe.se, är fothälsa även vikten av att låta skorna få tid att torka mellan användningarna, eftersom de suger upp fotsvett. Hinner inte skorna torka, tappar de ganska snabbt formen. Fuktiga skor stänger i sin tur in fötterna i en miljö där fotsvamp kan frodas.

 

Hur får dina fötter att tacka dig?

 

Ett sätt är att undvika felaktiga skor. Ha därför med ombyte om du bär klackar för att skona dina fötter. Du kan med fördel använda inlägg för att ge stöd åt fotvalvet.  Gp.se tipsar om att gå till en medicinsk fotterapeut både inför sommaren och vintern. Fothälsa är särskilt viktigt vid diabetes, vilket fotterapeuten Ulla Hellstrand Tang lyfter. På smt.se ger hon sina rekommendationer.

 

Ullas tips för fötterna

 

  • Titta på fötterna varje dag. Kan du inte titta på fötterna själv be någon annan att titta på dem. Smörj fötterna varje dag, men inte mellan tårna. Använd strumpor utan sömmar. Om de har sömmar så vänd dem ut och in. Helst ska strumporna vara i naturmaterial, då blir det en annan andning för fötterna. Har du lite förhårdnader ta då en sandpappersfil och fila. Naglarna ska klippas så att de följer formen på tån.
  • När det gäller skor ska man tänka på att det är en löstagbar sula i skorna.
  • Den kan du använda sulan för att mäta mellanrummet från foten till toppen av sulan. Den ska vara 8-9 millimeter längre än foten. Den ska följa fotens form i bredden. Det ska finnas utrymme för tårna så att tårna inte trycks ihop. Är tåhöjden mer än 25 millimeter hos en person så behöver man speciella skor.